Vad för skit har jag sett?

Under de senaste dagarna har jag tittat på lite filmer. Vissa bra, vissa röv. Jag har här nedan valt ut några av dessa för att skriva lite omdömen.
Vi börjar med en av de bättre filmerna:

1. The Revenant (2015)

I denna 2.36 tim långa filmen, som baseras på en riktig händelse, får vi följa ett gäng pälsjägare ute i den amerikanska vildmarken på 1820-talet.
Leonardo Di Caprio spelar huvudrollen som Hugh Glass, en man som lämnas att dö av sina jägarkompisar efter en brutal björn-attack som nästan kostade honom livet.
Utan att berätta för mycket om filmen så rekommenderar jag den starkt.
Jag låg som på nålar under hela björn-attack scenen!
En annan favoritscen är den med… ni vet minus grader och man måste sova? död häst?.. Ah ni som ser den kommer fatta. Fet film, se den!
Läs mer om den riktiga Hugh Glass här.

 

2. The Hateful Eight (2015)

Det är inte bara för att Tarantino gjort filmen som jag ville se den. Min favoritskådis Samuel L Jackson är med, samt räv-skådisen Kurt Russel.
Denna  är likt Tarantinos tidigare rulle, Django Unchained (som också är sjukt bra) en västernfilm i Tarantino-stuk. Den är dessutom 3 timmar lång och utspelar sig på samma plats i hela filmen, nästan.
Men det är som det brukar med Tarantino, mycket pang-pang och blod blandat med en smula humor, även om filmen i sig slutar ganska tragiskt. Nog om det, se den.

 

3. The Matrix (1999)

Ja, vi har alla sett den. Jag fick bara sånt sug att se den igen, det var så längesen.
Att se den nu 2016 får en att inse hur denna film låg före sin tid med tanke på hur man arbetat fram specialeffekterna.
Jag tror de fleasta håller med om att ingen av uppföljarna till denna film lyckats lika bra.

 

4. Warcraft (2016)

Vet inte vad jag ska skriva riktigt.. Jag gillade animationerna. En av mina första reaktioner var även, ”Ah, där är ju han killen från Vikings”.
Filmen har rullat två gånger här hemma. Första gången hade jag rökt en feting innan och somnade en halvtimme in i filmen och vaknade tio min innan den slutade.
Nu sist såg jag hela, bara att jag vid flera tillfällen försvann bort i andra tankar och fick svårt att hänga med i handlingen.
Summan av kardemumman är väl att filmen är mer intressant för de personer som lirat online-spelet, vilket jag inte gjort alls.
Sen har den ju faktiskt fått 8,6 i betyg på IMDB, vilket är jävligt högt. Så bara därför kan det hända att jag ger den EN chans till, EN till när jag känner mig redo.

 

Har ni tips på bra filmer så skriv gärna i kommentarerna!

Kommentera

