Min tanke kring näthat-debatten..

Om man lämnar det allmänna näthatet lite åt sidan och fokuserar på anledningen till näthatet i fallet ”Julia” från Uppdrag Granskning.. Att det finns folk som häver ur sig obskyra uttryck och går över gränser på nätet är inget nytt. Vad som däremot förde mina tankar till något annat än att en kvinna får utstå tusentals inlägg om att hon ska dö och våldtas, är att denna kvinna faktiskt retat upp alla dessa 2 pac-fans genom att kalla honom våldtäktsman och att H&M borde skämmas som säljer tröjor med hans ansikte på. Återigen, alla dessa tusen bittra fans borde också skämmas som skriver hat och hot till henne på den nivån.

Jag ska med detta inlägg ge Julia det hon ville, alltså ett rakt och ärligt motargument till hennes inlägg, utan svordomar och hot om våld. Det sticker i mångas ögon att se en dömd brottsling hyllas till skyarna, det köper jag. Att våldtäkt är ett vidrigt brott, det köper jag också. Och jag förstår näthatarnas ilska då dem i första hand ser 2Pac som en idol och ikon, inte att han dömts för brott.
Jag själv har aldrig varit ett jätte-fan av 2Pac och vi skall icke förgömma att han varit död sedan 1996. Han dömdes år 1993 till sexuall assault dvs. det vi i Sverige kallar för sexuellt tvång, (vad skillnaden mellan det och våldtäkt är får ni fråga en jurist). However, vi snackar om ett brott som 2Pac anklagades och dömdes för, han själv har aldrig erkänt brottet! Och om han nu var skyldig så snackar vi om något som hände för 20 år sedan! Så vad vet vi egentligen om honom? Att han var gangsterrappare? ja.. Att han langade Crack? ja.. Att han vid något tillfälle öppnat eld mot poliser? ja kanske?

Så med Julias resonemang och sinne för kritik så tycker jag att vi ska sluta sälja tröjor med följande kändisars ansikten på:

James Brown= Kvinnomisshandlare
George Michael= Dömd för sexuellt ofredande
Michael Jackson= Pedofil
Bob Marley= Knarkare
Amy Winehouse= Mångmissbrukare
Marilyn Manson= Djurplågare mm.
Bill Clinton= Sexuellt rovdjur

Paris Hilton= Rattfyllo
Johnny Rebel= Rasist
Che Guevara= Massmördare

Listan kan göras lång och ska vi köra på Julias linje får vi nog räkna med att butiker som säljer liknande tröjor kommer att stå ganska tomma.

Sen att gå över gränser när det kommer till inlägg på nätet så är nog samtliga parter delaktiga i detta fall.
Jag väntar nu med spänning på alla tusen dödshot jag kommer få.. Bring it!

2 thoughts on “Min tanke kring näthat-debatten..

Kommentera

